Tips & tricks: Excel

Excel: Titels vastzetten

Wanneer een Excel werkblad uit veel regels bestaat en deze langer is dan het scherm hoog is of uit meer dan één A4-pagina bestaat, is het altijd zoeken welke gegevens nu bij welke kolom horen. Nochtans is de oplossing heel eenvoudig, zet de titels van je Excel document vast. Dit kan zowel voor het scherm als voor een afdruk op een printer worden ingesteld.

Optie: deelvensters blokkeren

De optie om binnen Excel de bovenkant en/of linkerkant van een Excel sheet vast te zetten heet: titel blokkeren.

Door de titels in Excel vast te zetten, schuift je de tekst als het ware onder de titels door.
Op elk moment is dus te zien bij welke kolom de gegevens horen.

Als een overzicht breder dan 1 pagina is, is het verstandig om ook de linkerkant vast te zetten, zodat bij een regel precies te zien is waar de informatie betrekking op heeft.

Voorbeeld:

Wanneer bij voorbeeld een overzicht wordt gebruikt, bestaat het Excel werkblad uit heel veel regels met namen en heel veel kolommen. In dat geval worden de rijen met de titels vast gezet en ook de kolom(men) met de werknemers.

Werkwijze:

opmerking: bestaat de titel uit verschillende regels, dan maak je best gebruik van 'splitsen'.

Werkwijze voor afdrukken

Om ervoor te zorgen dat wanneer het werkblad wordt afgedrukt, de titels herhaald worden op alle pagina’s moet dit worden ingesteld bij de pagina indeling.

ECT BVBA - Oosterveldlaan 211 (2610 Wilrijk) - Tel: +32 (0)3 239 54 67 -

Erkenningsnummer KMO-Portefeuille: DV.O100387

BTW-nummer: BE 0456.352.435