Home > Zoom: overzicht cursussen

Zoom: overzicht online cursussen

Hoe werkt zoom en wat zijn de mogelijkheden?

ZOOM, keeping you connected wherever you are

ZOOM is een van de meest gebruikte video conferencing software.

Het is door bedrijven wereldwijd beoordeeld als de beste keuze in online meetings voor professionals in elke sector, van freelancers tot multinationals.

Het systeem is daarnaast zeer gebruiksvriendelijk, en zelfs met een groot aantal gebruikers is de stabiliteit en streaming van ZOOM perfect.

ZOOM meetings: bekijk de video

Volg een ZOOM opleiding bij ECT en word ZOOM expert!

ECT biedt 4 verschillende ZOOM trainingen aan, dit gebeurt uiteraard ook via online sessies, en kan zowel in groepsverband als 1-op-1. Aarzel niet om ons te contacteren voor bijkomende vragen, een prijsofferte of om direct in te schrijven.

ECT biedt volgende opleidingen online aan:

ZOOM is een zeer gebruikersvriendelijk, cloudgebaseerd videoconferentie- en webvergaderplatform.

Door een aantal functionaliteiten is het ideaal voor gebruikers in bedrijven en onderwijsinstellingen van elke omvang.

Zo zijn online synchrone trainingen, vergaderingen, webinars, het delen van bestanden, instant messaging, groepsberichten en groepswerk mogelijk.

ZOOM kan gratis gebruikt worden tot 100 deelnemers, met 40 minuten als limiet voor een online sessie.

Wil je met meer gebruikers of langere sessies gaan werken, dan kan je kiezen voor de betaalde versie van ZOOM.

Hulp nodig? Meer weten over ZOOM?

Vul onderstaand formulier in en download onze ZOOM-brochure



Wij behandelen je gegevens veilig en met respect voor je privacy. Via deze link kan je jezelf informeren over hoe wij omgaan met je gegevens

Hoe professioneel telewerken? De top 10 tips!

  1. Beschouw uw thuiskantoor als een virtueel kantoor
    Als u niet werkt vanuit uw kantoor, heeft dit geen invloed op uw productiviteit, want alleen de manier waarop u communiceert met uw klanten, collega’s en partners is anders. Dat is niet zo'n grote verandering, alleen de manier waarop je het waarneemt.
  2. Zorg voor een gepaste werkplek
    Geen goede werkplek thuis kan zorgen voor een lagere productiviteit. Zorgt er daarom voor dat uw werkplek voldoende voorzieningen heeft, zoals een goede stoel, internetverbinding, stroombron, … Hierdoor voelt u zich verbonden met het werk en kan je zo de productiviteit garanderen.
  3. Kies een geschikte werkplek
    Voor je een werkplek kan inrichten moet je een kamer toewijzen die je zal gebruiken. Hierbij wil je erop letten dat dit een rustige omgeving heeft, waar liefst zo weinig mogelijk afleiding is. Dit zal er voor zorgen dat je optimaal kan blijven werken.
  4. Gebruik de hedendaagse technologie om met uw team te communiceren
    Lastig aan thuiswerken is het gebrek aan communicatie met uw team. Gebruik daarom de hedendaagse technologie om op afstand te communiceren, zo blijft de goede samenwerking tot stand.
  5. Gebruik de natuur om je motivatie en humeur te bevorderen
    Zorg dat je voldoende natuurlijk licht krijgt op je werkplek. Dit is niet enkel goed voor de motivatie, maar zal ook je humeur bevorderen. Een beetje licht kan al wonderen doen!
  6. Ontwerp een professionele virtuele achtergrond
    Een professionele achtergrond tijdens een videogesprek kan meteen de juiste indruk geven aan een klant, collega of partner. Dit heeft ook een psychologische impact op het hele denkproces, zodat jullie meteen in werkmodus komen.
  7. Bereid u goed voor op videocommunicatie
    Zorg dat je over voldoende apparatuur beschikt om zoveel mogelijk storing te vermijden. Zorg voor een deftige webcam, belichting, headset, … Hierdoor verloopt de communicatie vlot, zoals op het bureau.
  8. Geef jezelf een pauze
    Thuiswerken heeft vaak een negatieve invloed op het stress- en energieniveau. Zo moet u constant online beschikbaar zijn voor videogesprekken en vergaderingen. Daarom wordt dit vaak ook als veel intenser ervaren. De korte pauzes die u vaak heeft aan de koffiemachine zal u dan ook snel missen. Neem daarom af en toe een korte pauze, door bijvoorbeeld naar buiten te gaan of een korte wandeling.
  9. Takenlijsten en agendablokkers
    Thuiswerken betekent meer verantwoordelijkheid. Begin uw dag daarom met een takenlijst. Denk na over wat je allemaal wil bereiken vandaag. Dit helpt je om gefocust te blijven en doelgerichter te werken.
  10. Professioneel kleden
    Draag de kleding die je normaal op je werk zou dragen. Dit is niet alleen belangrijk voor eventuele videogesprekken die u voert, maar ook voor de juiste mindset. Je zal je dus beter kunnen concentreren op je werk.

Voor, tijdens en na de meeting: hoe bereid ik me voor?

Best Practices voor een online meeting met Zoom.

Wanneer online meetings niet aan de verwachtingen voldoen, heeft dit waarschijnlijk te maken met een gebrek aan planning, opvolging en het volgen van zogenaamde Best Practices for Zoom. In deze gids helpen we je om een online meeting succesvol te laten verlopen en er alles uit te halen. Hieronder vind je alle tools en praktische tips op een rijtje om een online meeting of event in Zoom voor te bereiden.

  • Maak een kort registratieformulier
    Het risico bestaat dat je een klein percentage van de potentiële deelnemers verliest voor elke vraag die je op een inschrijvingsformulier stelt. Stel daarom een registratieformulier op dat alle informatie verzamelt die je nodig hebt en zorg ervoor dat je alle vragen die niet volledig noodzakelijk zijn, verwijdert. Stel altijd vragen en opmerkingen en maak dat veld optioneel.
  • Promoot de online meeting tot aan de starttijd
    De promotie van een online meeting moet een maand tot twee weken voor de startdatum van het evenement beginnen. Verhoog de promotiefrequentie en -tactiek om alle haalbare kanalen op te nemen naarmate de datum nadert.
  • Maak gebruik van alle haalbare promotiekanalen
    Hoe ben je van plan een online meeting te promoten? Voor publieke evenementen kan je gebruik maken van de kracht van sociale media zoals Facebook en LinkedIn. Denk ook zeker aan e-mail, Agenda en het uitsturen van reminders. Maak gebruik van de message boards, en bedenk dat er niet zoiets bestaat als overpromotie.
  • Stel de voorziene periode van de online meeting juist in
    Gemiddeld genomen duurt een online meeting in groepsverband een uur. Langere meetings worden afgeraden met het oog op de agenda's en de aandacht van de deelnemers. Houd er rekening mee dat deelnemers voor een scherm zitten en een rustpauze geen kwaad kan voor ieders concentratie. Laat een online meeting nooit langer dan 2 uur duren. Zelfs bij een evenement van een uur raden we aan om minstens 10 minuten opzij te zetten voor interactieve activiteiten zoals vragen en antwoorden.
  • Plan een repetitie
    Heb je ooit een toneelstuk of concert gezien waar geen repetities aan te pas kwamen? Plan daarom ten minste 30 minuten met de presentatoren en belanghebbenden een paar dagen voor het online evenement om de technologie te beoordelen, rollen en taken te bespreken en de inhoud af te ronden. Zo kom je de online meeting stressloos door. We adviseren om de repetitie te plannen als een aparte vergadering of webinar van het live-evenement. Zorg ervoor dat je enkel de belangrijkste sprekers uitnodigt om de discussie op de rails te houden.
  • Bekijk het aanwezigheidsverslag
    Wanneer je dit rapport niet gaat bekijken en gebruiken, waarom stel je dan de registratievragen? Download en analyseer het rapport van de deelnemers om te zien wie zich kan aansluiten en waar ze vandaan komen. Bekijk hun vragen en opmerkingen om de presentatie af te stemmen op de trends die je mogelijk ontdekt. Dit is je kans om een unieke en boeiende deelnemerservaring te bieden.
  • Begin vroeg en begin met de interactie
    Ben je het beu dat je deelnemers 5 minuutjes te laat komen? Hoewel je best een sessie minstens 15 minuten voor de starttijd moet openen om jezelf en je team voor te bereiden, kan je proberen wat interactie toe te voegen om deelnemers te motiveren om direct mee te doen. Zet audio en video aan en stel hen vragen, of informeer of zij al vragen hebben. Wanneer er interactie plaatsvindt, zal dit waardevolle tijd zijn alvorens de online meeting zelfs nog maar begonnen is!
  • Geef een maatje de status als co-host om je mee te helpen
    Heb je ooit een groot aantal deelnemers in je eentje ontvangen? Het kan overweldigend zijn! Wanneer je meer dan 20 mensen online in een sessie ontvangt, overweeg dan om een ‘maatje’ mee te nemen om je bij te staan en te helpen. Zoom maakt het mogelijk om deze persoon een co-host status te geven, zodat hij of zijn kan helpen bij het beheren van de deelnemers, het chatten en de vragen en antwoorden.
  • Maak gebruik van 2 schermen
    Het kan moeilijk zijn om alle aspecten van een online evenement op één scherm te beheren. Voeg daarom een tweede monitor toe zodat je op je primaire beeldscherm de meeting kan hosten en vensters zoals uw deelnemerslijst, chat, vragen en antwoorden en opiniepeilingen naar een secundaire monitor kan verplaatsen. Met 2 schermen kan je gemakkelijk alles in één oogopslag volgen!
  • Zorg voor een bepaalde verwachting
    Als u wilt dat een online sessie boeiend en interactief is, moet je de tools in je voordeel gebruiken. Zorg voor een korte voorstelling aan het begin van het evenement om deelnemers te laten zien welke tools je gaat gebruiken en welke verwachtingen je van de online meeting hebt.
  • Verspil geen tijd aan de inhoud
    Veel online evenementen zijn servicegericht. Er moet een call-to-action zijn en er moet een vorm van promotie van diensten in uw evenement zijn. Overweeg om die inhoud te bewaren voor het einde van een online evenement. Het aanbieden van een lange pitch aan het begin van een online meeting moedigt een gebrek aan betrokkenheid aan en geeft deelnemers eenvoudigweg eerder het gevoel het evenement te willen verlaten. Geef een korte inleiding van maximaal 5 minuten over de online sessie, en duik direct de inhoud in. Als je inhoud overtuigend is, zullen deelnemers eerder geneigd zijn om de call-to-action tot aan het eind te horen.
  • Visualiseer de inhoud
    Veel (Powerpoint) dia’s en andere digitale documenten lijken misschien zinvol en informatief, maar wat ze eigenlijk doen is de aandacht vestigen op de verbale inhoud van de presentator. Vervang de teksten door plaatjes, enkele sleuteltermen of korte zinnen die helpen om de inhoud beter te begrijpen zonder dat deze afleidend is van de presentatie. Heb je hulp nodig bij het vinden van goede en gratis beelden voor je presentaties, kijk dan bij www.pixabay.com voor hoogwaardige, royaltyvrije beelden.
  • Stimuleer een op discussie gebaseerde presentatie
    Lezingen zijn geweldig voor het overbrengen van informatie, maar laten de boeiende kracht van de discussie nooit buiten beschouwing. Een moderator in Zoom moet bekwaam genoeg zijn om vragen in te brengen die leiden tot een zinvolle discussie. Vraag deelnemers om mee te praten over een onderwerp als dat mogelijk is. Het horen van meerdere stemmen en vragen en opmerkingen van verschillende deelnemers zal de aanwezigen aanmoedigen om mee in gesprek te gaan.
  • Neem een online meeting altijd op!
    Het opnemen van online sessies heeft veel voordelen, zoals het bereiken van deelnemers die niet aanwezig konden zijn en het bieden van de kans aan de aanwezigen om de inhoud nog eens te bekijken. Overweeg ofje van begin to eind wilt opnemen of datje enkel bepaalde delen van het evenement wil opnemen. Als je ervoor kiest om te beginnen en te stoppen met opnemen, zal de zoomfunctie een apart bestand leveren voor elk deel van het evenement dat je opneemt. Houd er dus rekening mee dat je deze bestanden mogelijk met een videobewerkingsprogramma moet samenvoegen.
  • Reageer binnen de eerste paar minuten
    Het mooie van een online evenement is dat het een synchrone ervaring is voor jezelf en alle deelnemers. Behandel het als een persoonlijke presentatie. Drijf de betrokkenheid en interesse in het onderwerp op door deelnemers vroeg en vaak met elkaar in contact te brengen. Zet het podium op voor een zeer interactieve en boeiende sessie door direct gebruik te maken van functies zoals Q&A en polling.
  • Maak gebruik van frequente en gevarieerde interactie
    We kunnen dit niet genoeg benadrukken. Interactie met je publiek bevordert de betrokkenheid en de belangstelling voor een evenement. Overweeg om met regelmatige tussenpozen te interageren zonder het te geformuleerd te maken. Intervallen van vijf minuten (geven of nemen) is een goede aanduiding. Gebruik alle middelen die tot je beschikking staan, zodat de interactie niet te alledaags wordt. Polling is een voor de hand liggende optie, maar overweeg ook om deelnemers te vragen een antwoord op een vraag of opmerking in te typen met behulp van Q&A of via de chatfunctie. Handopsteken is ook een snelle en makkelijke manier om met de aanwezigen te communiceren. In Zoommeetings kan je ook voordeel vinden in de interactie met de annotatietools. Daarnaast raden we aan om een sessie te starten door deelnemers te vragen waar ze vandaan komen, hoe het weer daar is en verschillende antwoorden door te lezen om het evenement dat levensechte gevoel te geven.
  • Gebruik interactieve annotatie om de aandacht te trekken
    In Zoom heb je veel mogelijkheden om te tekenen, te markeren, lijnen en pijlen te maken en zelfs om gebieden op je scherm aan te duiden onder het menu "tekenen". Gebruik het spotlightmenu om toegang te krijgen tot de pijltjesaanwijzer en de functie om zelfs je computermuis normaal te gebruiken terwijl deze actief is, wat ideaal is voor demo's.
  • Beheer de webcam, gebruik een Virtual Background en kijk in elkaars ogen!
    Met Zoom kan je face-to-face met je publiek in contact komen, wat voor een hoog niveau van betrokkenheid biedt. Profiteer hiervan door je vergaderruimte te optimaliseren voor video. De verlichting moet helder en gelijkmatig zijn en bij voorkeur nooit van achter komen om te voorkomen dat er schaduwen op je gezicht vallen. Ook je achtergrond moet interessant zijn, maar niet te afleidend. Overweeg het gebruik van de Virtual Background functie om te presenteren vanaf – letterlijk - waar dan ook!
  • Maak oogcontact
    Wil je echt contact met je deelnemers? Kijk dan naar je webcam in plaats van naar je scherm. Dit geeft het effect van oogcontact en visuele betrokkenheid. Gebruik de gebaren die je normaal gesproken in een persoonlijk gesprek zou gebruiken. Als je de videobeelden van anderen bekijkt, probeer deze dan te verplaatsen naar een monitorpositie net onder je webcam om dit gemakkelijker te maken.
  • Geef jezelf en/of co-hosts een afsluitend woordje
    Nadat je het Q&A-gedeelte van het evenement hebt afgerond, geef je het woord terug aan de andere presentator(en) en co-hots(s) voor een afsluitend woordje. Laat hen op voorhand weten dat je dit zal doen zodat zij voorbereid zijn om enkele overtuigende slotopmerkingen te maken. Zo kan je gezamenlijk de online sessie vlot en beknopt afronden. Wanneer je solo presenteert, geef dan ook zeker jezelf de kans om dit te doen.
  • Verlaat de aanwezigen met een oproep tot actie
    Wat is het doel van jouw online evenement? Of je nu prospecteert, lesgeeft of constructief samenwerkt als collega’s, Zoom biedt een geweldige kans om deelnemers te vragen actie te ondernemen. Bewaar deze oproep tot actie voor het einde van de online sessie, en om een aankomend evenement te promoten. Maak je call-to-action duidelijk en beknopt, en zorg ervoor dat de deelnemers alle info krijgen om tot actie over te gaan.
  • Download het Q&A-rapport en beantwoord onbeantwoorde vragen
    De zoom geeft je de mogelijkheid om tijdens een online sessie mondeling te reageren op vragen door "antwoord live" te selecteren of via tekst door "antwoord per tekst" te selecteren. Door deze opties nauwkeurig te gebruiken in een webinar kan je jouw Q&A-rapport bekijken om vragen te vinden die niet in de sessie aan bod zijn gekomen. Neem na afloop van de sessie de tijd om het rapport te bekijken en te reageren op eventuele vragen. Alle vragen inclusief naam en e-mail van de vraagsteller worden in het rapport weergegeven. Zorg ervoor dat je dit document volledig doorleest, aangezien sommige deelnemers meer dan één onbeantwoorde vraag kunnen hebben.
  • Zorg voor een volledige vervolgcommunicatie
    Zoom biedt 2 vervolgopties voor de e-mail: een e-mail voor live-deelnemers en een e-mail voor afwezigen. Beide e-mails worden standaard één dag na het evenement verzonden. Bewerk deze e-mails indien nodig en voeg aangepaste tekst toe. Dit is een goede gelegenheid om de gewenste call-to-action te herhalen en een link te geven naar de opname van het evenement, linkjes naar bronnen, en een korte FAQ op basis van vragen die tijdens het evenement zijn ontvangen.
  • Zorg voor een follow-up enquête
    Hoewel Zoom niet is voorzien van een geïntegreerde follow-up enquête na een online meeting, is het wel aan te raden om dit te doen. Gebruik hiervoor een online tool als SurveyMonkey waarbij je de enquête kort en bondig moet houden om een zo hoog mogelijk antwoordpercentage te stimuleren. Zodra de enquête is voltooid, kan je een koppeling naar de enquête maken in een vervolgmail of deze afzonderlijk verzenden. Het is ook mogelijk om een Zoom Webinar zo in te stellen dat de enquête automatisch wordt gestart in een nieuw browservenster aan het einde van een online meeting.
  • Plan je volgende evenement
    Het organiseren van online sessies op een vrij regelmatige en permanente basis zal je helpen om alle deelnemers te enthousiasmeren, motiveren en hun verwachtingen te ontwikkelen en te verbeteren.

Op zoek naar een andere opleiding?

Raadpleeg dan zeker ons gevarieerd en uitgebreid cursusaanbod.

De opleiding die u zocht niet gevonden?

Geen nood: vul ons contactformulier in en we zoeken samen een gepaste oplossing. Wellicht kunnen we deze opleiding toch aanbieden.

Open kalender

Raadpleeg de cursusdata van al onze Open kalenderopleidingen

Open Kalender 2024 [PDF]

Onze troeven

  • Meer dan 15 jaar ervaring in het doceren van IT-opleidingen, in het Nederlands, Frans en Engels
  • Betaalbare professionele opleidingen
  • Gespecialiseerde docenten uit de praktijk
  • Meer dan 3.000 cursisten per jaar
  • Cursussen op meer dan 5 locaties in België (ook locaties beschikbaar in Nederland)

Blijf op de hoogte

Ontvang de maandelijkse ECT-nieuwsbrief boordevol tips en weetjes.

Volg ECT op FaceBook   Bezoek de LinkedIn-pagina van ECT

Sitemap

Contacteer ons

ECT BVBA
Oosterveldlaan 211 (2610 Wilrijk)
Tel: +32 (0)3 239 54 67

Bekijk routebeschrijving

BTW-nummer: BE 0456.352.435